צמחים תומכים במערכת עצבים

 אדופטוגנים ולא רק

Yellow Flower
Flowers in Pocket

בשנים האחרונות למדנו שמתח מתמשך הוא גורם ישיר להתפתחות מחלות. אך האם באמת אפשר להימנע ממתח? הרי רובינו נמצאים בשגרת חיים עמוסה ולא בהכרח בדברים שליליים. אנו יכולים להיות במתח גם מאירועים "חיוביים" כמו מעבר דירה, טיול גדול, יציאה לדייט. כך שההימנעות ממתח באופן מוחלט אינה אפשרית. כמובן שיש המון דברים שאותם נוכל לתרגל על מנת לשאת, להכיל ולהגיב אל המתח באופן יותר מתון.

מתח ממושך לא רק לא נעים לגוף ולתודעה באותו הרגע, יש גם השפעה לטווח ארוך בעיקר אצל אנשים שחווים מתח קיצוני. בזמן מתח כל המערכת שלנו משתנה ומגיבה. הגוף לא מבדיל אם ראינו עכשיו ארייה או שהבוס שלנו פיטר אותנו והוא יגיב בדיוק אותו הדבר (בד"כ).

בואו נראה מה קורה בגוף בזמן מתח:

אז מי אחראית על כל נושא של המתח בגוף? יותרת הכליה.


האדרנלים שומרים על איזון הגוף ע"י הפרשת הורמונים. היא מורכבת משתי חלקים ליבה וקליפה, הליבה קשור למערכת עצבים סימפטטית היא מפרישה את ההורמונים אדרנלין ונוראדרנלין שני ההורמונים הנ"ל דומים רק עוצמתם שונה. הקליפה מפרישה הורמונים שונים, את הקורטיקוסטרואידים: קורטיזול אשר יכול לעלות את רמת הסוכר בדם, אלדוסטרון אשר מחזיק נתרן בגוף ומפריש אשלגן בשתן.

יש לנו מספר שלבים המחולקים לקטגוריות אשר מעוררים מספר שינוים בגוף, הבה נסקור אותם:

תגובת אזעקה: היא התגובה הראשונית למתח, מתחילה ע"י תגובות במח שגורמות לאדרנל להפריש אדרנלין והורמונים. כלומר החושים קולטים שיש סכנה, המח מוריד פקודות למערכת העצבים בצורה של הורמונים וכל מערכת העצבים ובעקבותיה גם גופינו נכנסים למצב חירום. ואז מתגייסים שתי אפשרויות: לחימה או בריחה.

במצב של הילחם או ברח קצב הלב מתגבר כדי להזרים חמצן לכל חלקי הגוף, כוח התכווצות הלב עולה כלומר לחץ דם עולה כדי לספק דם לכל האזורים בגוף, הדם זורם לגפיים כדי לרוץ, שומן מועבר משכבת השומן כי אולי נצטרך להשתמש בקלוריות, כלי הדם מתכווצים, חמצן וגלוקוז מזורזים למח ולשרירים, זיעה בכמות מוגברת על מנת להנמיך את טמפרטורת הגוף ולסלק רעלים. שתי מערכות מנוטרלות שזה מערכת העיכול והמין, הכבד מספק גלוקוז לדם ואז רמת הסוכר בדם עולה, החושים מתחדדים, קשב מפוזר לכל הכיוונים, קוצר נשימה.

תגובת ההתנגדות: תגובת ההתנגדות מאפשרת לגוף להמשיך להילחם בגורם המתח זמן רב אחרי שנחלשו תופעות הילחם וברח. לתגובת ההתנגדות דרושים ההורמונים שבקליפה. למשל קורטיזול הופך חלבון לאנרגיה וכך מקבל הגוף אספקת אנרגיה אחרי שמאגרי הגלוקוז התרוקנו. אלדסטרון אוצר נתרן כדי לשמור על לחץ דם גבוה. כלומר תגובת ההתנגדות מספקת את האנרגיה הנחוצה ויוצרת שינויים הדרושים במחזור הדם כדי שאפשר יהיה להתמודד ביעילת עם מתח ומשברים רגשיים או לבצע משימות הדורשות מאמץ. תגובת התנגדות ארוכה או מתח ממושך מגבירה את הסיכון ללקות במחלה משמעותית או להגיע לקצה. הסיבה העיקרית זה איבוד יונים של אשלגן ודילדול הקורטיזול. תאי אשלגן מתים ובלי קורטיזול יש היפוגליקמיה. חולשה של איברים היא סיבה של תשישות. אדרנל תשוש לא מסוגל לייצר אלדסטרון, מים ומלח בורחים מהגוף, לחץ דם יורד, הגוף מתייבש ואשלגן מופרש.

הדבר הראשון שסטרס פוגע בו זאת מערכת החיסון מכיוון ששניהם נלחמים על אותו מאגר ויטמינים. כשאנו בסטרס הגוף מפרש זאת כהישרדות ולכן מערכת החיסון תוותר על ויטמין סי בכדי לתת אותו לאדרנל כי עכשיו חשוב יותר לשרוד.

עכשיו תדמיינו לעצמכם שאתם חווים סטרס גדול ולאורך זמן, כמה המערכת שלנו משתדלת, כמה אנו מתישים אותה, הסוכר גבוה לאורך זמן, מערכת העיכול אשר אינה מתפקדת, ההתשה של הלב וכלי הדם. זה מחולל מחלות ולכן חשוב לדעת איך לתחזק את הגוף  והתודעה.

חשוב שתכירו קבוצת צמחים המשויכים לקבוצה הנקראת "אדופטוגנים". קבוצת צמחים אלו עוזרים לגוף בטווח הרחוק להתמודד עם המתח, בכך שהם מסייעים להחדיר את הגלוקוז לתאים, איזון הורמוני הלחץ, שמירה על מערכת החיסון, שמירה על פעילות הלב, איזון מערכת העיכול.

בחרנו להתמקד בשלושה צמחים בכתבה זו:

טולסי – Ocimum Tanuiflorum

בנוסף להיותו צמח אדופטוגן, הוא גם צמח שמחזק ומרגיע את מערכת העצבים, תומך במערכת נשימה תחתונה, עוזר לזיכרון ופוקוס. יש לו תכונות נוספות אך אלו הם העיקריות.

ריישי – Ganoderma Lucidum

הריישי היא למעשה פטריית מרפא והיא נמצאת בשימוש כבר למעלה מ2000 שנה ברפואה הסינית. זוהי פטרייה אדופטוגנית, אימונמודולרית (מאזנת את מערכת החיסון), מאזנת את לחץ הדם, טובה לכולסטרול ואיזון סוכר, יש בה גם פעילות אנטיוויראלית ואפילו פעילות מעקבת תהליכי הזדקנות.

ג'ינסנג קוריאני -  Panax Ginseng

הג'ינסנג נהדר כאדופטוגן אך לא רק. הוא נותן אנרגיה, עוזר לזיכרון, תשישות, לחץ דם נמוך, הפרעות קשב וריכוז ועוד מספר רב של תכונות שאנו ממליצים לכם לחקור.

את הצמחים ופטריית המרפא ניתן למצוא בכל חנויות הטבע ומגוון חברות מוכרות אותם. תוכלו למצוא אותם בצורת מיצוי, צמח יבש או כדורים.

כמובן שיחד עם הצמחים מאוד מומלץ לשלב פעילות גופנית, תרגילי נשימה, מדיטציה ויוגה. תמצאו את הדבר שאתם הכי אוהבים והשקיעו בעצמכם.

מקווים שנהניתם מהכתבה,

צוות קימאיה

___________

מידע זה אינו מהווה התוויה רפואית ו/ או תחליף לכל טיפול רפואי/ תרופתי אחר.

בכל שאלה רפואית על המשתמש להיוועץ ברופא המטפל או בהרבליסט.

אנשים הנוטלים תרופות מרשם, נשים בהריון, מניקות וילדים יש להיוועץ עם מטפל מוסמך.